maanantai 23. tammikuuta 2017

Päivä neljä toisen lapsen kuoleman jälkeen

On tragikoomista tietää, mitä tapahtuu. Nyt on shokkivaihe päällä, toimintakykyä jäljellä. Ahdistaa, pelottaa, oksettaa, mutta pystyy toimimaan. Soittelin pakollisia puheluita. "Vauva on kuollut, äitiyslomatiedon voisi poistaa." Puhelu neuvolaan: "en tiedä soitettiinko sairaalasta, ajanvaraukset voisi poistaa, Roope syntyi raskausviikolla 17+3." Pappi soitti. Roopen avauksesta ei ole tietoa vielä, lupasi selvitellä. Vauvaa ei enää avauksen jälkeen voi nähdä, tiesinhän jo sen. Peiton ja nallen voi viedä myöhemmin. Kävin sairaalassakin, menin eri reittiä kuin äitiyspoliklinikalle. Kohtu vihoittelee, vuotaa ja ei voi hyvin. Miksi voisikaan? Kohtuni ei kanna lapsiani, antautuu ja antaa periksi. Pahoillaan varmaan sekin. Kaikki on kuitenkin hyvin, tarkkaile tilannetta, neuvoi lääkäri. Mistä minä enää voin tietää, mikä on normaalia? Kaksi kertaa olen oireetta jäänyt sairaalaan synnyttämään. En ymmärrä enää itseäni.

Ei pedattu sänkyäkään. Mies kävi lääkärissä, sairaslomaa viikko. Minulla kaksi. "Käykää kävelyllä." Minä kävelin koko helvetin talven 2016 ja aloitan taas uudelleen. Sitä perkeleen kävelyä. Kilometri toisensa jälkeen, päivästä toiseen - että aika kuluisi, että tuntisi menevänsä eteenpäin. Että tulisi se päivä, kun olisi helpompaa. Minä en jaksa enää kävellä, kävellä, kävellä. Kaksi viikkoa ja pitäisi olla työkykyinen. Eihän siinä ajassa ehdi kävellä murto-osaakaan viime talven kilometreistä. Vielä viime viikolla kävelin lenkkiäni ja riemuitsin, kuinka viime talven tuska oli vihdoinkin poissa. Olin niin onnellinen, kevyt. Enää hetki ja saisin pienen vauvani kotiin, minun ei tarvitsisi enää kävellä, kävellä, kävellä. Vaan tarvitseehan. Alusta asti samat kilometrit ja silti vielä pidemmät. Kotona mentiin sänkyyn. En vaihtanut lakanoitakaan kotiin tullessa. Näissä Roope on vielä ollut, näissä kaikki oli vielä hyvin. Anna minä lepään siinä tunteessa vielä hetken, anna minä haistelen onnen rippeitä.

Vihaan näitä ensimmäisiä päiviä. Ensimmäinen kerta kaikkea: ensimmäinen kerta kaupassa Roopen kuoleman jälkeen, ensimmäinen kerta saunassa, ensimmäistä kertaa ihmisiä, teitä, iltoja, aamuja. Ja toisaalta pelkään aikaa näiden jälkeen. Kun shokki väistyy, alkaa tuska. Saatanan polttava ja repivä tuska. Alusta, uudestaan, polttavana. Tärinäkin on tullut takaisin, se vatsasta alkava, kestänee noin kuukauden, loppunee hautajaisten jälkeen. Tervetuloa elämääni, minä tiedän, miten prosessi lapsen kuoleman jälkeen etenee. Muutin bloginkin kuvausta, "äidin elämä kahden lapsen kuoleman jälkeen."

Pitäisi haudalle vielä tänään mennä, viedään pojille kynttilät. Ostettiin sydänkynttilät. Kaupan kassa halusi jutella niistä, oli kuulemma niin kivat. Myötäilin ja totesin niiden sopivan paremmin lapsieni haudalle. Ottaisin mielummin kuitenkin Muumi-hautakynttilöitä, kuolleen lapsen äitinä. Small talk huipussaan, päivänä numero neljä.

Päivä neljä ja minusta tuntuu, että olen elänyt jo ikuisuuden tätä helvettiä. Päivä neljä ja kilometrit edessä. Lenkkarit jalkaan ja tarpomaan, suota riittää samottavaksi. En voi sanoa "kyllä se tästä vielä", minä sanon "vittu, kun en muutakaan voi".

6 kommenttia:

  1. Nyt kahlasin loppuun asti. Olen sanaton. Kirjoitat niin hyvin, että tätä suruakin on nautinto lukea ja tuntea.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos. Sanat ovat tuoneet voimaa jaksaa ja jatkaa. Toivottavasti ne auttavat tämänkin pimeyden läpi.

      Poista
  2. Voi Hanna! Säikähdin ihan hirveästi kun huomasin että olit muuttanut blogin kuvausta. Olin lukemassa nuita viime vuoden juttuja vasta. Ei ole totta! Ihan käsittämätön vääryys. Tiedän (ehkä) miltä sinusta tuntuu. Uskallan sanoa näin koska minultakin on kuollut kaksi lasta. Viimeisin 09/2016. Voin niin samaistua teksteihisi. Täällä suossa ei millään jaksaisi tarpoa. Pakkoko on.. Elämä on paskaa! Olet ajatuksissani ❤ KS

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi sinä toinen surullinen, lohduton kuvannee paremmin tätä suota. Olen pahoillani kohtalostasi, olen omastanikin. Kuinka voit neljä kuukautta lapsesi kuolemasta? Onko valoa yhtään enemmän kuin tässä alussa? Sattuikin, että blogini muuttui sinulle vielä enemmän vertaiseksi. Onneksi emme ole yksin. Voimia sinullekin.

      Poista
  3. Kiitos❤ En tiedä onko se valoa mutta ainakin kajastusta. Alku oli niin pimeää,niin mustaa. Jaksan toimia kotona ja jaksan liikkua. Tämä on kuitenkin erilailla raskasta kuin alussa. Silloin oli sokki,mikä suojasi. Oli lähellä ihmiset,jotka auttoi ja tuki. Oli pakolliset järjestelyt. Nyt on viiltävä ikävä,yksinäisyys, paineet että pitäisikö jo kyetä normaaliin elämään. En ikinä voi tätä ymmärtää että kaksi niin rakasta pientä otetaan pois. Pelkään että jään kyyniseksi ja katkeraksi. KS

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Samoja pelkoja jaan kanssasi. Rasmuksen kuolemasta selvisin äärimmäisen pienillä katkeruuden ja kyynisyyden pilkahduksilla - pelkään, että nyt tiedossa on pahempaa. Pelkään tulevaa myös kuvaamastasi syystä: mitä sitten tapahtuu, kun yksinäisyys alkaa (jälleen)?

      Poista